ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΤΑΡΤΖΗΣ
Φαναριώτης
– «Εγκυκλοπαιδιστής»
Κριτική
σε Rousseau – Voltaire – Montesquieu
Μεταρρύθμιση
στην Παιδεία
Νέα παιδαγωγική προσέγγιση
|
Γνωσιολογία Διαφωτισμού
(ουδέν εν τω νωι ο μη
πρότερον εν τη αισθήσει ) – Gassendi
Rousseau
– D’ Alembert
( μίμηση της Φύσης – διαφορετική
παιδαγωγική )
|
Αναμόρφωση της Γλώσσας
|
«Γραμματική Ρωμαίικιας γλώσσας»
[ αντίθετος ο Βούλγαρης ]
στόχος : άνοιγμα της παιδείας σε
όλους
Το Γλωσσικό γίνεται πολιτικό
ζήτημα
|
Ανάγκες σε διδακτικά βιβλία
|
Μεταφράσεις
(
Fontenelle, Montesquieu, Condillac..)
|
|
«Λόγος προτρεπτικός στο
‘γνώθι σαυτόν’»
|
|
Οι νεότεροι Έλληνες αποτελούν
«κοινότητα». { προ-εθνικά στοιχεία}
|
[ κατάργηση της δουλοπαροικίας –
Κων/νος Μαυροκορδάτος 1746 – 1749, Παρίστριες ηγεμονίες ]
ΙΩΣΗΠΟΣ ΜΟΙΣΙΟΔΑΞ ( 1730 – 1800 )
Πάδοβα – Βιέννη – Ιάσιο
Αμάθεια = πρωταρχική αιτία των
κοινωνικών προβλημάτων
Συμμετέχει στη διαμάχη Αρχαίων –
Νέων. Η πρότασή του είναι να μιμηθούμε τους νεώτερους ευρωπαίους
Μεγάλο πρόβλημα η αμέλεια και η
αδιαφορία των Ελλήνων
« Η Παιδαγωγία»
|
Επιρροή από το έργο του J. Locke “Some Thoughts concerning Education”
Tabula
rasa
|
Αναφορά στη φυσιογνωμία του
Έλληνα δασκάλου
-
ατομοκεντρική προσέγγιση
του μαθητή
-
πόλεμος στις
δεισιδαιμονίες
|
«Απολογία»
|
Έκρηξη κατά της κωλυσιεργίας
|
Θλιβερά τα προϊόντα της αμάθειας
|
«Περί φιλοσοφίας»
|
Γαλιλαίος, Descartes, Leibniz, Newton
|
|
«Παραλλαγή προς Νικοκλέα»
|
|
|
ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ [ 1748 – 1833 ]
Χίος
– Άμστερνταμ – Σμύρνη - Μονπελλιέ
1788 – Παρίσι
1789 – επιστολές στον Ταλεϋράνδο [
υπόμνημα στον Ναπολέοντα ]
|
« Άσμα Πολεμιστήριον»1800
«Σάλπισμα Πολεμιστήριον» 1801
έκκληση
για συμμετοχή στην εκστρατεία του Ναπολέοντα
«Διάλογος δύο Γραικών»
1805
«Πολιτικές παραινέσεις προς τους
Έλληνας» (πολιτικά
– ηθικά – κοινωνικά παραγγέλματα )
66 τόμοι
μεταξύ των οποίων : 17 Ελληνική Βιβλιοθήκη
και 9 Πάρεργα Ελληνικής Βιβλιοθήκης. Περιλαμβάνουν : «Προλεγόμενα» στους
αρχαίους Έλληνες συγγραφείς και Αυτοσχέδιους στοχασμούς περί
παιδείας και γλώσσας.
ΡΗΓΑΣ ΒΕΛΕΣΤΙΝΛΗΣ (Φεραίος ) [1757 – 1797]
Βελεστίνο
– Όλυμπος – Κων/πολη – Βλαχία - Βιέννη
«Φυσικής
Απάνθισμα» 1790
|
Rousseau ( Emile )
|
Contra
Σχολαστικών
|
«Σχολείο
ντελικάτων εραστών» 1790
|
|
|
«Ηθικός
Τρίπους» 1797
|
Ηθική
|
Επιρροή
του Rousseau
|
«Περιήγηση
του νέου Αναχάρσιδος εις την Ελλάδα» 1797
|
Έκδοση
από τους Μαρκίδες Πούλιους
|
κλασικισμός
ελευθερία
|
«Χάρτα
της Ελλάδας» 1797
|
12
φύλλα
|
|
«Πολίτευμα
της Ελληνικής Δημοκρατίας»
|
|
|
«Νέα
πολιτική διοίκησις των κατοίκων της Ρούμελης, Μικράς Ασίας, Μεσόγειων νήσων
και Βλαχομπογδανίας»- Θούριος
|
Déclaration des Droits de l’ Homme et du Citoyen
Διακήρυξη
των δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη
|
Καταγγελία
της απολυταρχίας
Montesquieu
|
Στόχος
του Ρήγα : ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ
ΑΛΛΑΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου