Προεπισκόπηση




Κυριακή 24 Μαρτίου 2013

Νεοελληνικός Διαφωτισμός



Πλαίσιο κειμένου: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ  ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ [ ΙΙ ]


ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΤΑΡΤΖΗΣ

Φαναριώτης – «Εγκυκλοπαιδιστής»
Κριτική σε RousseauVoltaireMontesquieu
Μεταρρύθμιση στην Παιδεία
Νέα παιδαγωγική προσέγγιση
Γνωσιολογία Διαφωτισμού
(ουδέν εν τω νωι ο μη πρότερον εν τη αισθήσει ) – Gassendi
Rousseau – D’ Alembert
( μίμηση της Φύσης – διαφορετική παιδαγωγική )
Αναμόρφωση της Γλώσσας
«Γραμματική  Ρωμαίικιας γλώσσας»
[ αντίθετος ο Βούλγαρης ]
στόχος : άνοιγμα της παιδείας σε όλους
Το Γλωσσικό γίνεται πολιτικό ζήτημα
Ανάγκες σε διδακτικά βιβλία

Μεταφράσεις

( Fontenelle, Montesquieu, Condillac..)

«Λόγος προτρεπτικός στο ‘γνώθι σαυτόν’»

Οι νεότεροι Έλληνες αποτελούν «κοινότητα». { προ-εθνικά στοιχεία}

[ κατάργηση της δουλοπαροικίας – Κων/νος Μαυροκορδάτος 1746 – 1749, Παρίστριες ηγεμονίες ]

ΙΩΣΗΠΟΣ  ΜΟΙΣΙΟΔΑΞ ( 1730 – 1800 )

Πάδοβα – Βιέννη – Ιάσιο
Αμάθεια = πρωταρχική αιτία των κοινωνικών προβλημάτων
Συμμετέχει στη διαμάχη Αρχαίων – Νέων. Η πρότασή του είναι να μιμηθούμε τους νεώτερους ευρωπαίους
Μεγάλο πρόβλημα η αμέλεια και η αδιαφορία των Ελλήνων
« Η Παιδαγωγία»
Επιρροή από το έργο του J. Locke “Some Thoughts concerning Education”
Tabula rasa
Αναφορά στη φυσιογνωμία του Έλληνα δασκάλου
-         ατομοκεντρική προσέγγιση του μαθητή
-         πόλεμος στις δεισιδαιμονίες
«Απολογία»
Έκρηξη κατά της κωλυσιεργίας
Θλιβερά τα προϊόντα της αμάθειας
«Περί φιλοσοφίας»
Γαλιλαίος, Descartes, Leibniz, Newton

«Παραλλαγή προς Νικοκλέα»



ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ [ 1748 – 1833 ]
Χίος – Άμστερνταμ – Σμύρνη - Μονπελλιέ
1788 – Παρίσι
1789 – επιστολές στον Ταλεϋράνδο [ υπόμνημα στον Ναπολέοντα ]
Το 1798 γράφεται η «Πατρική Διδασκαλία» [ Άνθιμος ΣΤ’ – Πατριάρχης Ιεροσολύμων ] και εκδίδεται με τυπογραφική παραχώρηση του Σουλτάνου = στρέφεται κατά της γαλλικής Επανάστασης και προπαγανδίζει την υποταγή στην ισχυρά βασιλεία των Οθωμανών, η οποία είναι δώρο του θεού !!
Ο Αδαμάντιος Κοραής απαντά με το κείμενο που έχει τίτλο  «Αδελφική Διδασκαλία»

ΑΔΕΛΦΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

Οθωμανική Τυραννία



Το ιδεώδες της «Ελευθερίας»


… όσα οι νόμοι δεν εμποδίζουσι
Νόμιμη κυβέρνηση


Κοινή θέλησις – κοινωνικό συμβόλαιο (πολιτικό συνάλλαγμα) Rousseau

 
1793 – παρευρίσκεται στον αποκεφαλισμό του βασιλιά









« Άσμα Πολεμιστήριον»1800
«Σάλπισμα Πολεμιστήριον» 1801               έκκληση για συμμετοχή στην εκστρατεία του Ναπολέοντα
«Διάλογος δύο Γραικών» 1805
«Πολιτικές παραινέσεις προς τους Έλληνας»               (πολιτικά – ηθικά – κοινωνικά παραγγέλματα )

66 τόμοι μεταξύ των οποίων : 17 Ελληνική Βιβλιοθήκη και 9 Πάρεργα Ελληνικής Βιβλιοθήκης. Περιλαμβάνουν : «Προλεγόμενα» στους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς και Αυτοσχέδιους στοχασμούς περί παιδείας και γλώσσας.

ΡΗΓΑΣ ΒΕΛΕΣΤΙΝΛΗΣ (Φεραίος )  [1757 – 1797]
Βελεστίνο – Όλυμπος – Κων/πολη – Βλαχία - Βιέννη
«Φυσικής Απάνθισμα» 1790
Rousseau ( Emile )
Contra Σχολαστικών
«Σχολείο ντελικάτων εραστών» 1790


«Ηθικός Τρίπους» 1797
Ηθική
Επιρροή του Rousseau
«Περιήγηση του νέου Αναχάρσιδος εις την Ελλάδα» 1797
Έκδοση από τους Μαρκίδες Πούλιους
κλασικισμός
ελευθερία
«Χάρτα της Ελλάδας» 1797
12 φύλλα

«Πολίτευμα της Ελληνικής Δημοκρατίας»


«Νέα πολιτική διοίκησις των κατοίκων της Ρούμελης, Μικράς Ασίας, Μεσόγειων νήσων και Βλαχομπογδανίας»- Θούριος
Déclaration des Droits de l’ Homme et du Citoyen
Διακήρυξη των δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη
Καταγγελία της απολυταρχίας
Montesquieu
Στόχος του Ρήγα :                  ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου