ΙΣΤΟΡΙΑ
(Γ΄Γυμνασίου) - 1
Προϋποθέσεις: - αποκοπή του δρόμου προς τις Ινδίες
- ανάπτυξη της
τεχνολογίας
(αστρολάβος,
πορτολάνοι, πυξίδα, καραβέλα)
- φήμες για πλούσιες χώρες
(Μάρκο Πόλο )
Συνέπειες=
πλούτος, νέες δυνάμεις, αστική τάξη, επιστήμες, διάδοση χριστιανισμού.
|
Ταξίδια:
-
Βάσκο ντε Γκάμα (Καλικούτη Ινδιών) 1498
-
Χριστόφορος Κολόμβος (κεντρική
Αμερική) 1492
-
Φερδινάνδος Μαγγελάνος (περίπλους
της γης) 1519 – 1522
Συνθήκη Τορντεζίλας (1494) : Η Ισπανία και η Πορτογαλία
μοιράζουν τον κόσμο
|
|||||||||
Ο
άνθρωπος γίνεται το επίκεντρο της παρατήρησης και του ενδιαφέροντος των
επιστημόνων, των σοφών και των καλλιτεχνών. Επιστροφή στην κλασική
αρχαιότητα.
«οικουμενικός άνθρωπος» (ή καθολικός)
[homo universalis]
Ανάπτυξη
της τ υ π ο γ ρ α φ ί α ς (1450
Ι. Γουτεμβέργιος)
|
-
Έρασμος (1467 – 1536)
-
Φρανσουά Ραμπελαί (1483 – 1553)
-Τόμας
Μορ (1478 – 1535)
Μετακίνηση
Ελλήνων λογίων από την Ανατολή στη Δύση (Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων
/Βησσαρίων / Μανουήλ Χρυσολοράς / Δημήτριος Χαλκοκονδύλης / Μάρκος Μουσούρος
κ.α.
[Γράμματα
– Τέχνες – Επιστήμες : βλ. φυλλάδιο 2]
|
|||||||||
Προϋποθέσεις:
-
κρίση της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας
-
εθνικές αφυπνήσεις στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη
-
ανάπτυξη της αστικής τάξης
Απάντηση της καθολικής εκκλησίας: Αντιμεταρρύθμιση
(ιερά εξέταση, μοναχικά τάγματα, Index Librorum Prohibitorum, Σύνοδος του Τρέντο)
|
-1517: 95 θέσεις του Μαρτίνου Λούθηρου
κατά των «συγχωροχαρτιών»
(Λουθηρανισμός / διαμαρτυρόμενοι /
προτεστάντες)
- 1555: Ειρήνη της Αυγούστας
- 1572: Παρίσι, νύχτα του Αγίου
Βαρθολομαίου (σφαγές καλβινιστών)
- 1598: διάταγμα της Νάντης
|
|||||||||
Απολυταρχία ή απόλυτη μοναρχία
Μεγάλα εθνικά κράτη : Γαλλία, Αγγλία,
Ισπανία, Ρωσία, Σουηδία, Πολωνία..
|
1618 – 1648: τριακονταετής πόλεμος
(Συνθήκη της Βεστφαλίας)
Η
αστική τάξη διεκδικεί την εξουσία:
Αγγλία
(Κρόμβελ, επανάσταση 1648—habeas
corpus
1679 - ένδοξη επανάσταση 1688 – διακήρυξη των δικαιωμάτων /Bill of Rights 1689)
Γαλλία
– επανάσταση 1789
|
|||||||||
Βενετική
κατοχή
|
Οθωμανική
κατοχή:
-προνόμια του Πατριαρχείου
-φόροι και υποχρεώσεις των υπόδουλων
-κοινότητες
-η παιδεία του γένους
-φαναριώτες
- η ένοπλη αντίσταση (κλέφτες και
αρματωλοί)
-νεοελληνικός διαφωτισμός
Βλ. αναλυτικά φυλλάδιο 3.
|
|||||||||
Εργασίες:
1. προκολομβιανοί
πολιτισμοί: Ποιοι ονομάστηκαν έτσι, γιατί και πως εξαφανίστηκαν; Ποιοι ήταν
οι σπουδαιότεροι; Χαρακτηριστικά τους.
2.Αναγέννηση –
Ανθρωπισμός: Τι σημαίνουν οι λέξεις; Γιατί θεωρούνται σημαντικότατες για τη
νεότερη ευρωπαϊκή ιστορία. Να επιλέξετε έναν επιστήμονα – καλλιτέχνη – στοχαστή
και να παρουσιάσετε στην τάξη το έργο του
3.Μαρτίνος Λούθηρος:
Διαβάστε το παρακάτω απόσπασμα και σχολιάστε την άποψη του Λούθηρου για την
ελευθερία του ανθρώπου. Να αναπτύξετε την απάντηση σε μια – τουλάχιστον –
σελίδαΑ4 και να την αιτιολογήσετε ιστορικά, εάν μπορείτε.
4.Να βρείτε πληροφορίες
για τα κείμενα Habeas
Corpus
και
Bill
of
Rights
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου