Προεπισκόπηση




Δευτέρα 24 Μαρτίου 2014

Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ (15ος – 18ος αιώνας μ.Χ.)



ΙΣΤΟΡΙΑ (Β΄Γυμνασίου)



Οι Ανακαλύψεις

Προϋποθέσεις: - αποκοπή του δρόμου προς τις Ινδίες
                       - ανάπτυξη της τεχνολογίας
(αστρολάβος, πορτολάνοι, πυξίδα, καραβέλα)
                       - φήμες για πλούσιες χώρες (Μάρκο Πόλο )


Συνέπειες= πλούτος, νέες δυνάμεις, αστική τάξη, επιστήμες, διάδοση χριστιανισμού.



Ταξίδια:
- Βάσκο ντε Γκάμα (Καλικούτη Ινδιών) 1498
- Χριστόφορος Κολόμβος (κεντρική Αμερική) 1492
- Φερδινάνδος Μαγγελάνος (περίπλους της γης) 1519 – 1522

Συνθήκη Τορντεζίλας (1494) : Η Ισπανία και η Πορτογαλία μοιράζουν τον κόσμο

Αναγέννηση – Ανθρωπισμός


Ο άνθρωπος γίνεται το επίκεντρο της παρατήρησης και του ενδιαφέροντος των επιστημόνων, των σοφών και των καλλιτεχνών. Επιστροφή στην κλασική αρχαιότητα.     
   
«οικουμενικός άνθρωπος» (ή καθολικός) [homo universalis]

Ανάπτυξη της τ υ π ο γ ρ α φ ί α ς (1450
Ι. Γουτεμβέργιος)



- Έρασμος (1467 – 1536)
- Φρανσουά Ραμπελαί (1483 – 1553)
-Τόμας Μορ (1478 – 1535)

Μετακίνηση Ελλήνων λογίων από την Ανατολή στη Δύση (Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων /Βησσαρίων / Μανουήλ Χρυσολοράς / Δημήτριος Χαλκοκονδύλης / Μάρκος Μουσούρος κ.α.


[Γράμματα – Τέχνες – Επιστήμες : βλ. φυλλάδιο 2]

Η  (θρησκευτική) Μεταρρύθμιση

Προϋποθέσεις:
- κρίση της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας
- εθνικές αφυπνήσεις στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη
- ανάπτυξη της αστικής τάξης

Απάντηση της καθολικής εκκλησίας: Αντιμεταρρύθμιση (ιερά εξέταση, μοναχικά τάγματα, Index Librorum Prohibitorum, Σύνοδος του Τρέντο)




-1517: 95 θέσεις του Μαρτίνου Λούθηρου κατά των «συγχωροχαρτιών»
(Λουθηρανισμός / διαμαρτυρόμενοι / προτεστάντες)
- 1555: Ειρήνη της Αυγούστας
- 1572: Παρίσι, νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου (σφαγές καλβινιστών)
- 1598: διάταγμα της Νάντης

Εθνικές Μοναρχίες


Απολυταρχία ή απόλυτη μοναρχία
Μεγάλα εθνικά κράτη : Γαλλία, Αγγλία, Ισπανία, Ρωσία, Σουηδία, Πολωνία..




1618 – 1648: τριακονταετής πόλεμος (Συνθήκη της Βεστφαλίας)

Η αστική τάξη διεκδικεί την εξουσία:
Αγγλία (Κρόμβελ, επανάσταση 1648—habeas corpus 1679 - ένδοξη επανάσταση 1688 – διακήρυξη των δικαιωμάτων /Bill of Rights 1689)

Γαλλία – επανάσταση 1789

Ο Ελληνισμός υπό βενετική και οθωμανική κατοχή

Βενετική κατοχή
Κύπρος
1489 – 1571
Κρήτη
1206 – 1669
Επτάνησα
1386 / 1689 - 1797
Κυκλάδες
13ος – 16ος αιώνας

Οθωμανική κατοχή:
-προνόμια του Πατριαρχείου
-φόροι και υποχρεώσεις των υπόδουλων
-κοινότητες
-η παιδεία του γένους
-φαναριώτες
- η ένοπλη αντίσταση (κλέφτες και αρματωλοί)
-νεοελληνικός διαφωτισμός

Βλ. αναλυτικά φυλλάδιο 3.




Εργασίες:
1. προκολομβιανοί πολιτισμοί: Ποιοι ονομάστηκαν έτσι, γιατί και πως εξαφανίστηκαν; Ποιοι ήταν οι σπουδαιότεροι; Χαρακτηριστικά τους.

2.Αναγέννηση – Ανθρωπισμός: Τι σημαίνουν οι λέξεις; Γιατί θεωρούνται σημαντικότατες για τη νεότερη ευρωπαϊκή ιστορία. Να επιλέξετε έναν επιστήμονα – καλλιτέχνη – στοχαστή και να παρουσιάσετε στην τάξη το έργο του

3.Μαρτίνος Λούθηρος: Διαβάστε το παρακάτω απόσπασμα και σχολιάστε την άποψη του Λούθηρου για την ελευθερία του ανθρώπου. Να αναπτύξετε την απάντηση σε μια – τουλάχιστον – σελίδαΑ4 και να την αιτιολογήσετε ιστορικά, εάν μπορείτε:

 για να γνωρίσουμε σε βάθος τι ακριβώς είναι ένας χριστιανός και τι γίνεται με την ελευθερία που του έδωσε ο Χριστός…θα αναπτύξω αυτές τις δύο θέσεις :
- ένας χριστιανός είναι ένας ελεύθερος άνθρωπος που δεν υποτάσσεται σε κανένα
- ένας χριστιανός είναι ένας σκλάβος όλων  και τους υπηρετεί όλους
-----------------------------------------
Κανένα εξωτερικό πράγμα δεν μπορεί να τον κάνει ελεύθερο ούτε δίκαιο διότι η δικαιοσύνη και η ελευθερία δεν είναι ούτε σωματική ούτε εξωτερική…

[Μ. Λούθηρος, Για την ελευθερία του χριστιανού, μετφ. δική μας από το M. Luther, De la liberté du chrétien, Points-Seuil, 1996.]


  4.Να βρείτε πληροφορίες για τα κείμενα Habeas Corpus και Bill of Rights

Θα επιλέξετε μία εργασία και θα την αναπτύξετε. Σε όλες πρέπει να υπάρχει και προσωπική σας τοποθέτηση (σχόλια).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου